fredag 28 juni 2013

konstigaste nyheten jag fått i mitt liv.

Idag ringde D. En vän sen många år tillbaka, vi har tyvärr tappat kontakten en del i vårt sökande efter oss själva. Han ringde och undrade hur det var med mig. Vi skrattade och hade trevligt och var båda glada över den andres framgångar med att besegra vissa sidor hos sig själv. Samtalet kom in på J. J som jag trott varit dör i i alla fall ett år nu. Men tydligen inte. D hade pratat med Js bror så sent som för ett halvår sen. Han mår bra, inte bara lever han, han mår dessutom bra. Jag visste varken ut eller in. Hur fan ska man reagera? Jag reagerade med total chock. Tog en rätt lång stund innan jag kom på mig själv med att tänka att "Hallå, det här är goda nyheter, BLI GLAD!". Sen blev jag lättad utav bara fan. Mina chanser till att träffa honom blir kanske inte markant mycket större. Men visst fan växer dem. Fan vad jag saknar hans sällskap. Nu har han tydligen lyckats med det omöjliga, kommit tillbaka från döden. Likförbannat kan man inte ringa, hoppa på ett tåg, buss, flyg eller bil och åka hem till han knacka på, vänta på svar, se dörren öppnas och skrika rakt ut att JAG TRODDE DU VAR DÖD DIN JÄVEL! Sedan krama han, be om en kopp kafe, prata och gå. Saknat våra samtal som fan. Gör det än. Men vet fortfarande inte riktigt hur det här ska kunna sjunka in. Jag har sörjt och sörjt, och sen läkt. Fy fan vad udda.¨ Känner att internet kan dra åt helvete. (Inser ironin i och med att jag bloggar om det). Men vad fan? Hur i helvete ska man reagera på nåt sånt här? Förstår fan inte... Men det kommer sjunka in. Även om mycket ändrades i de orden D sade till mig, så ser det likadant ut. För si och så många år sedan valde han bort allt mot nykterheten. Han bröt. Jag beundrar honom för det. Nåt så in i helvete. För det hade jag aldrig klarat. Idag har jag varit ren i 9 månader och 10 dagar, det känns som en evighet. Jag har gått miste om mycket. Jag sörjer ytterst lite av det. Men jag hade aldrig kunnat bryta med allt och alla. J, du är fantastisk. Dessutom levande. Herre min hatt alltså.

1 kommentar: